ehituse e-hüpe

Projekteerimise mudeli andmete logimise ja jälgimissüsteemi arendus

Rakendus

Eesmärk

80% ehituse maksumusest otsustatakse projekteerimise käigus. Tänapäeva projekteerimistarkvarad võimaldavad hallata väga suure infokogusega mudeleid, mis sisaldavad vajalikku infot parimateks otsusteks. Probleemiks on aga tihti ebapiisav ülevaade kõige olulisematest projekti näitajatest projekteerimise käigus.

Pakutud arenduse eesmärk on võimaldada paremini informeeritud otsused projekteerimisel ning projektijuhtimisel läbi andmeid ühendava platvormi ning info visualiseerimise loomise.

Läbiviidud tegevused

1. Kõige otstarbekama andmebaasi keskkonna valik. Esmase etapina analüüsis CES OÜ andmeanalüütik võimalikud andmebaasi lahendused – MS Access, Excel, mySQL, Azure, Snowflake. Valitud lahenduseks osutus MS Excel kombinatsioonis Power Query andmetöötlusega.

2. Vajalike kogutavate andmete kaardistamine. Projekti algfaasis kooskõlastas arendusmeeskond oodatavad väljundid projekti andmetest.

3. Tarkvaraliidestuse loomine. Selles etapis aitas andmearendusspetsialist luua automaatset regulaarsust võimaldava ühenduse ajatabeli andmebaasiga ning koostöös Tekla-spetsialistiga projekti väljavõtete kogumise protsessi. Töötajate Elapseit ajatabeli andmed kogutakse API kaudu ettevõtte Sharepoint keskkonnas asuvasse andmebaasi, millele tekitati ligipääs ka teistele perspektiivikatele tulevikulahendustele. Tekla Structures projekteerimistarkvara andmed kogutakse projekti raportitena CES OÜ kettale ning kõige värskemate andmete hulk konsolideeritakse automatiseeringu abil kettal andmebaasiks.

4. Projektide andmete ühilduvuse loomine. Üheks keerukamaks projekti etapiks osutus erinevatest mudelistest ning ajatabelitest kogutud andmete ühendamine nii, et kogum oleks terviklik, võrreldav ning korrektne. Andmearenduse spetsialisti poolt sai loodud mitu erinevat ’mäppingu’ tabelit, mis aitasid konsolideerida info (näiteks eri keeltes rootsi/soome/läti/eesti elemendi tüübi nimetused; näidis erineva kirjaviisiga kasutajate nimed Probleemide kirjelduses). Siin etapis osutus oluliseks testimine ja valideerimine, et leida üles ning eemaldada vead andmete konsolideerimisel – nt mis protsess kogemata dubleeris teatud  koguseid, kust jäi osaliselt vajalik info välja jm.

5. Andmebaasi üles seadmine Andmearendusspetsialist aitas selles etapis luua andmebaasi liidestatud andmete säilitamiseks ja ligipääsuks. Mitmeastmelise süsteemina toimib lahendusena: i.Mudeliandmetelt kogutav andmehulk (näidis Tekla tarkvarast kogutavatest andmeväljadest) ii.Ajatabeli andmete andmebaas iii. Kokkuviidud andmebaas.

6. Visualiseerimise ühendamine andmebaasi andmetega. Selle etapi jooksul leidis projekti meeskond, et kõige olulisem on  tagada uuendatud andmete ühendus kõigile osapooltele Projektijuht, Projektis osalejad, Ettevõtte juhatus, Tellija (perspektiivikalt). Konkreetsed huvipakkuvad mõõdikud erinevad täpsusastmelt ning sisult, seega sai loodud mõned näidised võimalusega igal kasutajal luua omale vajalikud mõõdikud ise. Ühiseks näidikute aluseks igale kasutajale on regulaarselt uuenev andmebaas ettevõtte aja ja mudeli andmetest. Graafikud on loodavad Excelis pivotite abil, ka soovijatel PowerBI keskkonnas.

7. Pilootprojekti käivitamine. Valideerimise ja katsetamise eesmärgil sai pärast andmebaasi lahenduse rakendamist käivitatud kümmekond lõppenud projekteerimise projekti. Pärast puudujääkide kaardistamist ning katsetamist projekteerijatest testrühma poolt viis andmearendusspetsialist sisse korrektuurid. Vajalik oli optimeerida andmetöötluse protsessid, et võimaldada andmete jooksmine mõistliku ajakuluga. Esialgu uuenes andmebaas uute andmete sisse lugemisel ennast üle 2 tunni. Lõplik lahendus uuendab ennast loetud minutite jooksul.

8. Osakondade vahelise mudeli staatuse märkimise protsessi kokkuleppimine. Arendustöö käigus tulid välja erinevused, kuidas ettevõtte siseselt määratakse erinevalt projekti, projektiosade või jooniste staatused. Oli vaja luua kooskõlastus osakondade vahel ning leppida kokku edaspidine ühine tööprotsess, et automaatne staatuste jälgimine töötaks.

9. Andmemudeli käivitamine kõigi ettevõtte projektides. CES OÜ on alustanud andme mudeli käivitamist käimasolevates ja hiljuti lõppenud projektides. Ühendatud on praeguseks u 80% töödest alates sügisest 2022.

Tulemused

Projekt aitab ettevõttel oluliselt paremini rakendada eelnevalt implementeeritud tarkvarade potentsiaali ning täpsustada-ühtlustada ettevõtte tegutsemise protsesse. Edasise arenguna on vajalik tagada süsteemi kasutamine kõigis ettevõtte  projektides ning järjepidevalt. Selleks on oluline töötajate kaasatus, informeeritud vajalike protsesside osas ning teadlikkuse tõstmine, kuidas võimalikele tekkivatele murekohtadele läheneda. Vaja on tegeleda koolitamise ja teadlikkuse tõstmisega, mida saadaolevate andmete ja näidikutega peale hakata. Tarvis on lisaks juhtimise ning kommunikatsiooniülesandele tagada ka vajadusel tehniline tugi vigade ilmnemisel või alustarkvarade muudatuste puhuks. Andes otsimise lisavaeva mittevajav projekti näidikutekogu projektijuhtidele ning projektis osalejatele on võimalik vabanev ressurss suunata kvaliteetsemate otsuste tegemisele.


Vaata Mihkel Jaaniste esitlust esimesel ehituse e-hüppe esimesel kogukonnaüritusel:


Taotlejast

CES pakub ehitiste projekteerimisteenust ja insenertehnilist konsultatsiooni Consolis grupi ettevõtetele Soomes, Rootsis, Taanis, Norras ja Baltikumis, ning ka väljaspool kontserni. Oleme suurim monteeritavatele raudbetoon-konstruktsioonidele spetsialiseerunud projekteerimisbüroo Eestis.